ילדים תמיד אומרים את האמת? מאת יהודית קינרייך

האם נכון הדבר?

אז זהו שלא תמיד…

מדוע?

כי האמת לעיתים סובייקטיבית, קשה לילדים לעיתים לקבל את המציאות כפי שהיא, הם רוצים להיות צודקים, לעיתים "בכל מחיר".

מתי ילדים משקרים? במשחק עם חברים או עם ההורים…

כאשר לכם יש ציפיות גבוהות מהם שאולי לא מותאמות ליכולות שלהם.

או כאשר היו להם ציפיות גבוהות מעצמם והם מרגישים שהם מאכזבים את עצמם או את הסביבה.

לילדים קשה להתמודד עם הפסד, לעיתים הרף גבוהה מדי עבורם. הם מרגישים שאם לא ינצחו ז"א שהם לא טובים מספיק או לא טובים כמו החבר. עבור ילדים זו התמודדות קשה.

אז מה עושים?

כאשר אתם משחקים עם הילדים, וגיליתם שהם שיקרו במשחק, או גנבו כמה צעדים קדימה כשלא הבטתם לרגע. עצרו לרגע, אמרו להם שאתם רואים שהם התקדמו כמה צעדים או החליפו קלף אחד באחר. שאלו אותם מדוע? גם אם התשובה ברורה.

דברו איתם על איך הם מרגישים כשהם מנצחים, ואיך הם מרגישים שהם מפסידים.

שאלו אותם כיצד ירגישו אם גם אתם או חבר שישחק אתם יעשה את מה שהם עשו כעת?

האם הם היו רוצים לשחק עם משהו שמרמה אותם במשחק?

הסבירו להם מה המשמעות של שקר ומה המשמעות של אמינות. למדו אותם כללים מהם.

שאלו אותם מה חשוב יותר, לנצח במשחק או לשמור על חברות טובה?

תנו לילדכם דוגמא אישית, אם אתם תרמו במשחק הוא ינהג כמוכם.

שחקו אתם תרגלו אתם אמפטיה- כאשר הם מנצחים, שאלו כיצד היה מרגיש כעת חבר שהיה משחק מולם ומפסיד. הסבירו להם כי ניצחון שלהם עשוי להעציב חבר שהיה משחק מולם. כאשר הם מנצחים, שמחו בשמחתם במידה, אך בו בזמן, למדו אותם צניעות מהי…

למדו אותם ליהנות מהדרך, מהמשחק עצמו, שבחו אותם על משחק הוגן, על עזרה לחבר המתקשה במשחק.

העצימו אותם בכל הזדמנות שהם נוהגים בצניעות וביושר.

כמובן שעם ילדים צעירים זה תהליך שאינו קורה ביום אחד, הם ינסו מדי פעם לבדוק מה הגבולות ומה קורה אם אני מרמה. הזכירו וחזרו על הכללים. עמדו על כך שיש לשמור על כללי המשחק ורמאות אינה מתקבלת. אלה הם כללים להתמודדות בחברה, כללים לחיים…

יהודית קינרייך –ייעוץ משפחתי והדרכת הורים. טל- 052-3600995

מאמר קצר

 כיצד לנהוג עם הילדים לקראת קבלת תעודות.

השנה עומדת להסתיים, הילדים יגיעו עם התעודה. אנחנו ההורים צריכים לזכור כי זהו בסך הכל משוב על יכולת הלמידה של הילד שלנו בחודשים שחלפו מתחילת השנה. זו אינה הערכה כללית לאישיותו, ליכולתיו בתחומי חייו השונים.

הורים, אל תגררו למסע של איומים, אל תפילו על כתפי הילד את כובד הציפיות שלכם, האכזבות שלכם. עבור הילד הבית הוא המקום הבטוח, המקום המקבל, המכיל,  שאינו מותנה בציון זה או אחר.

אם זיהיתם שקיימת בעיה או קושי, כמובן אין להתעלם מכך, צריך לבדוק עם הילד מה עובר עליו, האם יש סיבה לבעיה. אם אינכם מרגישים שהילד משתף אתכם מספיק בנעשה בבית הספר, נסו אולי לצור קשר עם המורה או יועצת בית הספר, על מנת לברר כיצד תוכלו לעזור לו בשיתוף עם בית הספר.

זכרו, כשהילד מגיע עם התעודה הביתה, הוא מצפה להתייחסות אמתית, מעמיקה. שבו יחד, קראו כל סעיף בתעודה. רצוי אפילו להתחיל בהערת המורה – ממני אליך. דברו על כל נושא שעולה, בפתיחות, תנו מקום לשיח אמיתי, נסו להקשיב באמת למה אומר הילד, מה הוא מרגיש לגבי כל סעיף בתעודה.

כאשר הילד מדבר על קושי, שאלו אותו איך הוא היה רוצה להתגבר על הקושי, כיצד הוא היה רוצה לקבל עזרה, האם אתם יכולים לעזור, במה אתם יכולים לעזור. תנו לילד לקחת אחריות על הדרך לפתרון הקשיים. תנו לו תחושה שאתם סומכים עליו. נסו לברר ביחד אילו יעדים הוא בוחר לשפר במחצית הבאה.

אם תתנו לילד לבחור את הדרך למציאת הפתרון, אתם משדרים לו שאתם סומכים עליו, שהאחריות על לימודיו היא שלו. כך כשיגיע להצלחות, תחושת המסוגלות וההצלחה תהיה שלו, זו הדרך לפתח אצל הילד תחושת מסוגלות, אחריות וחוסן נפשי.

זכרו, תעודה היא בעצם שיקוף של מצב קיים, מצב היכולות הלימודיות, לא יותר מזה. לכל ילד יכולות משלו דברים בהם הוא טוב יותר או פחות, כמו אצל כל אחד מאתנו. אך מצב הניתן לשינוי.

שינוי כזה יכול להגיע על ידי יצירת מוטיבציה וחיזוק, עזרה והשקעה. אין אדם שלא ניתן לעזור לו לשפר את הישגיו, ולהגיע למקסימום הפוטנציאל שלו. זהו תהליך, הדורש אוירה חיובית, השקעה, מחויבות והרבה עידוד וחיזוק. רק בדרך חיובית, בדרך של שיח, בנועם, ניתן להביא את השינוי. זכרו תמיד, כל אחד רוצה להצליח.

יהודית קינרייך –ייעוץ משפחתי והדרכת הורים.

טל- 052-3600995

דילוג לתוכן